Minggu, 08 Juni 2014

The Analysis of Dead Men’s Path

Michael Obi's hopes were fulfilled much earlier than he had expected. He was  appointed headmaster of Ndume Central School in January 1949. It had always 
been  an unprogressive school, so  the Mission authorities  decided to send  a  young and energetic man to run it. Obi accepted this responsibility with enthu­  siasm. He had many wonderful ideas and this was an opportunity to put them 
into practice. He had had sound secondary school education which designated 
him a "pivotal teacher" in the official records and set him apart from the other  headmasters in the mission field. He was outspoken in his condemnation of the  narrow views of these older and often less­educated ones.  "We shall make a good job of it, shan't we?" he asked his young wife when 
they first heard the joyful news of his promotion.  "We shall do our best," she replied. "We shall have such beautiful gardens  and  everything  will  be  just modern  and  delightful  . . . "  In  their  two  years  of  married life she had become completely infected by his passion for "modern  methods" and his denigration of "these old and superannuated people in the 
teaching field who would be better employed as traders in the Onitsha mar­  ket." She began to see herself already as the admired wife of the young head­  master, the queen of the school.  The wives of the other teachers would envy her position. She would set 
the fashion in everything . . . Then, suddenly, it occurred to her that there  might not be other wives. Wavering between hope and fear, she asked her  husband, looking anxiously at him.  "All our colleagues are young and unmarried," he said with enthusiasm  which for once she did not share. "Which is a good thing," he continued.
"Why?"  "Why? They will give all their time and energy to the school." 
Nancy was downcast. For a few minutes she became skeptical about the  new school; but it was only for a few minutes. Her little personal misfortune  could not blind her to her husband's happy prospects. She looked at him as he  sat folded up in a chair. He was stoop­shouldered and looked frail. But he  sometimes surprised people with sudden bursts of physical energy. In his pre­  sent posture, however, all his bodily strength seemed to have retired behind 
his deep­set eyes, giving them an extraordinary power of penetration. He was  only twenty­six, but looked thirty or more. On the whole, he was not unhand­  some.  "A penny for your thoughts, Mike," said Nancy after a while, imitating 
the woman's magazine she read.  "I was thinking what a grand opportunity we've got at last to show these  people how a school should be run." 
Ndume School was backward in every sense of the word. Mr. Obi put his  whole life into the work, and his wife hers too. He had two aims. A high stan­  dard of teaching was insisted upon, and the school compound was to be 
turned into a place of beauty. Nancy's dream­gardens came to life with the  coming of the rains, and blossomed. Beautiful hibiscus and allamanda hedges 
in brilliant red and yellow marked out the carefully tended school compound 
from the rank neighborhood bushes.  One evening as Obi was admiring his work he was scandalized to see an  old woman from the  village hobble right across the  compound, through a  marigold flower­bed and the hedges. On going up there he found faint signs  of an almost disused path from the village across the school compound to the  bush on the other side.  "It amazes me," said Obi to one of his teachers who had been three years 
in the school, "that you people allowed the villagers to make use of this foot­  path. It is simply incredible." He shook his head.  "The path," said the teacher apologetically, "appears to be very impor­ 
tant to them. Although it is hardly used, it connects the village shrine with 
their place of burial."  "And what has that got to do with the school?" asked the headmaster.  "Well, I don't know," replied the other with a shrug of the shoulders.  "But I remember there was a big row some time ago when we attempted to  close it."  "That was some time ago. But it will not be used now," said Obi as he  walked away. "What will the Government Education Officer think of this  when he comes to inspect the school next week? The villagers might, for all I 
know, decide to use the schoolroom for a pagan ritual during the inspection." 
Heavy sticks were planted closely across the path at the two places where 
it entered and left the school premises. These were further strengthened with 
barbed wire.12 
Three days later the village priest of Ani called on the headmaster. He was an old man and walked with a slight stoop. He carried a stout walking­stick  which he usually tapped on the floor, by way of emphasis, each time he made  a new point in his argument.  "I have heard," he said after the usual exchange of cordialities, "that our  ancestral footpath has recently been closed . . . "  "Yes," replied Mr. Obi. "We cannot allow people to make a highway of  our school compound." 
"Look here, my son," said the priest bringing down his walking­stick,  "this path was here before you were born and before your father was born. The  whole life of this village depends on it. Our dead relatives depart by it and our  ancestors visit us by it. But most important, it is the path of children coming 
in to be born . . . " 
Mr. Obi listened with a satisfied smile on his face.  "The whole purpose of our school," he said finally, "is to eradicate just  such beliefs as that. Dead men do not require footpaths. The whole idea is 
just fantastic. Our duty is to teach your children to laugh at such ideas."  "What you say may be true," replied the priest, "but we follow the prac­ 
tices of our fathers. If you reopen the path we shall have nothing to quarrel  about. What I always say is: let the hawk perch and let the eagle perch." He 
rose to go.  "I am sorry," said the young headmaster. "But the school compound can­  not be a thoroughfare. It is against our regulations. I would suggest your con­  structing another path, skirting our premises. We can even get our boys to  help in building it. I don't suppose the ancestors will find the little detour too  burdensome."  "I have no more words Co say," said the old priest, already outside.  Two days later a young woman in the village died in childbed. A diviner  was immediately consulted and he prescribed heavy sacrifices to propitiate an­  cestors insulted by the fence.  Obi woke up next morning among the ruins of his work. The beautiful  hedges were torn up not just near the path but right round the school, the 
flowers trampled to death and one of the school buildings pulled down . . .  That day, the white Supervisor came to inspect the school and wrote a nasty 
report on the state of the premises but more seriously about the "tribal­war sit­  uation developing between the school and the village, arising in part from the  misguided zeal of the new headmaster." 
 AUTHOR'S PERSPECTIVE  Chinua Achebe  Modern Africa as the Crossroads of Culture  1980 
I have always been fond of stories and intrigued by language.—first Igbo,  spoken with such eloquence by the old men of the village, and later English,  which I began to learn at about the age of eight. I don't know for certain, but
I have probably spoken more words in Igbo than English but I have definitely  written more words in English than Igbo. Which I think makes me perfectly 
bilingual. Some people have suggested that I should be better off writing in 
Igbo. Sometimes they seek to drive the point home by asking me in which lan­  guage I dream. When I reply that I dream in both languages they seem not to  believe it. More recently I have heard an even more potent and metaphysical  version of the question: In what language do you have an orgasm? That should  settle the matter if I knew.  We lived at the crossroads of cultures. We still do today; but when I was a  boy one could see and sense the peculiar quality and atmosphere of it more  clearly. I am not talking about all that rubbish we hear of the spiritual void  and mental stresses that Africans are supposed to have, or the evil forces and 
irrational passions prowling through Africa's heart of darkness. We know the 
racist mystique behind a lot of that stuff and should merely point out that 
those  who  prefer  to  see  Africa  in  those  lurid  terms  have  not  themselves  demonstrated any clear superiority in sanity or more competence in coping  with life.  But still the crossroads does have a certain dangerous potency; dangerous  because a man might perish there wrestling with multiple­headed spirits, but  also he might be lucky and return to his people with the boon of prophetic  vision. On one arm of the cross we sang hymns and read the Bible night and day.  On the other my father's brother and his family, blinded by heathenism, of­ 
fered food to idols. That was how it was supposed to be anyhow. But I knew  without knowing why that it was too simple a way to describe what was going  on. Those idols and that food had a strange pull on me in spite of my being  such a thorough little Christian that often at Sunday services at the height of 
the grandeur of "Te Deum Laudamus" I would have dreams of a mantle of 
gold falling on me as the choir of angels drowned our mortal song and the  voice of God Himself thundering: This is my beloved son in whom I am well  pleased. Yet, despite those delusions of divine destiny I was not past taking my 
little sister to our neighbor's house when our parents were not looking and 
partaking of heathen festival meals. I never found their rice and stew to have 
the flavor of idolatry. I was about ten then. If anyone likes to believe that I was 
torn by spiritual agonies or stretched on the rack of my ambivalence, he cer­ 
tainly may suit himself. I do not remember any undue distress. What I do re­  member is a fascination for the ritual and the life on the other arm of the  crossroads. And I believe two things were in my favor—that curiosity, and the 
little distance imposed between me and it by the accident of my birth. The  distance becomes not a separation but a bringing together like the necessary 
backward step which a judicious  viewer may take in order to see a canvas  steadily and fully. 

The analysis is:
 The story of Dead men’s path tells us about someone who progressive. He is a headmaster in the Africa, a small village where the people believe about superstitious and still hold of the old tradition. This story tells us about history, religion and culture. This story explains about culture conflict between “new” British ideas and “old” Africa custom.
This story occurred in 1949 during when period of British governing Nigeria. Intervention of British in Nigeria happened on 18 centuries ago, when British as a leader in the trade of servant there. After the British parliament forbidden of enslavement in the year of 1807 and British made a deal with the leaders of Africa to get the control for this area. In the 1906, British dominated all of area in Nigeria. The colonial take a government system as indirectly, with the traditional leaders continue ruling while because the faithfulness to colonial authority.  Nigeria’s independence from British in the year of 1960.
Dead men’s path by Chinua Achebe tells us about the focus of quarrel between Michael Obie as a new headmaster from a school in Nigeria and the old custom from that area. Michael refused to give honor of asking from headman. Who Michael decided to close the road with fence and barbed wire, and headman asked to him to delete the fence and told to him if the path is very important to the road which connected village temple with the place of burial to the people in village that traverse the school complex. He told if he and the people believe that the path is very important to the entire life of village (old tradition) but Michael didn’t believe and said if the aim of the school was to deleted all of the superstition (as modernization). But finally he got destruction because his behavior that tried to oppose the old culture. 

twitter :@riah_meeng

Tidak ada komentar:

Posting Komentar